tisdag 20 mars 2007

Den engagerade medborgaren

Idag har jag för en gångs skull hunnit vad jag föresatt mig att hinna på jobbet; upprört mig över ytterligare ett domstolsövertramp i frågan om slöja i europeiska skolor, om vilken jag har en lång lång historia som jag ska berätta en annan gång (den inbegriper den otäcka berättelsen om en sällsynt undermålig chef); fått en propå om att jag borde söka mitt verkliga drömjobb (eftersom de diskuterat mig där och kommit fram till det); skrivit till min riksdagsman om det galna signalspaningslagförslaget och bett henne gå emot partilinjen. Jag har även mailat lite med oppositionen, men det hade mer inte så mycket med partilinje att göra. Jag skulle kunna bli en samhällets stöttepelare om jag fortsätter på det här sättet, tror jag.

8 kommentarer:

Karin sa...

Fasen vad kul med drömjobbet! Hoppas att det går bra hela vägen.
Tror att jag faller under strecket vad gäller rättssäkerhet/tolerans nu, men jag måste erkänna att jag tycker att skolor bör få bestämma att de inte vill att eleverna har heltäckande slöjor i klassrummen. Okej för att man måste få ha huvudduk om man vill, men en slöja som täcker ansiktet, nej...
Tror t.ex. att små sälla flickor får svårare att välja själva sen som vuxna då (rebellerna klarar sig alltid).

Vilsepolisen sa...

Snabbversionen av min kritik mot en hel massa domar är att man slarvar med motiveringen av sina slöjförbud. Din åsikt är politiskt legitim, varför jag behåller dig i kategorin tjejer som har hyfsad koll på rättssäkerhet ett tag till. Jag anser att man bör ta Europakonventionen på allvar och endast förbjuda religiöst motiverade klädedräkter om där finns stöd i lag, förbudet är proportionerligt och tillgodoser ett legitimt syfte. Att delegera till rektorers godtycke är däremot minst sagt rättsosäkert. Av BBC:s referat, som man säkert ska ta med en nypa salt, hänvisar den engelseke domaren till praktiska svårigheter i undervisningen. Skolverket var inne på samma motivering för ett par år sen, vilket föranledde ett storgräl på Kungsholmen mellan mig och verksjuristen. Nu har de svängt och gett mig nästan helt rätt i Umeåfallet.

Karin sa...

Måste då fråga. Ser du på skolor i (alla fall lite) som myndigheter?
Och jag märker att jag inte alls-alls-alls är jurist. Kan bli jätteirriterad när man dömer på ett lagenligt men kränkande och moraliskt helt förkastligt sätt... alltså riktigt riktigt, så irriterad som man kan bli av att inte kunna greppa hur universum kan vara oändligt. Eller inte vara det.
Kanske inte blir så irriterad av just den här frågan.
Och jag kan förstå din (och andra juristers) synvinkel. Men kommer ändå att bli obildat upprörd ibland (säkert tvärtemot dig he he).

Vilsepolisen sa...

Det är klart skolor är myndigheter! Dessutom är utbildning oavsett om i privat eller offentlig regi ett område staten qua stat alltid har ett ansvar för. Uppenbarligen är inte heller jurister överens med mig i den här frågan. En engelsk domare är på ditt lag. Och bli upprörd, bli det, snälla! "Obiltat" ger jag inte ett vitten för, det här är genuint svåra frågor och i grunden kanske mer moralfilosofiska än tekniskt juridiska så jag ser ingen anledning varför jurister skulle ha företräde i debatten. Ledsen om jag själv blir teknisk ibland.

Fröken Lund sa...

Ja, sluta genast. Det börjar ju likna samhällsengagemang om du fortsätter på det där sättet!

Det får oss andra att blekna, förstår du väl. ;-)

Fröken Lund sa...

För övrigt är det iofs härligt att se att EKMR lever inom oss alla SpLö:are. Vi kommer vara märkta för livet av våra erfarenheter av rättegångstävlandet.

Vilsepolisen sa...

Fr. Lund: Jag ska skärpa mig. Men jag jobbar ju tematiskt har jag upptäckt. Förra veckan bara fest. Den här samhällsengagemang, nästa friluftsfreak.
Och apropå SpLö och EKMR, ränderna går aldrig ur tycks det.

Karin sa...

Fick lära mig ett mantra, när jag var utbytesstudent med AFS (gammal andra världskrigs-amulansförarorganisation/fredsrörelse): "Not better, not worse, just different".
Världens bästa faktiskt.
Har använt mig av det ganska ofta, när oliktänkande/annorlunda beteende stör mig...
Kom bara att tänka på det.
Men man blir mindre arg om man använder det (och jag håller med dig, man bör reagera).
F.ö tror jag att det är en jäkla tur att det finns såna som du, som bevakar att domar faktiskt följer lagen. Vilket ju, hur irriterande domar det än blir ibland, är alldeles grundläggande...